Thuisgekookt

Laat je inspireren door de verhalen en expertise die gedeeld worden en blijf betrokken bij de dynamische impactgemeenschap in Utrecht. Duik in onze blog en ontdek wat jou kan helpen om je onderneming naar een hoger niveau te tillen!

Welkom in onze deeleconomie. We delen tegenwoordig van alles: auto’s, fietsen, spullen én maaltijden. Want als je een bordje over hebt, kun je dat beschikbaar stellen via Thuisafgehaald.nl. Buurtgenoten leren elkaar weer kennen en kwetsbare groepen in de maatschappij krijgen een gezond en duurzaam alternatief voor de snackbar.

Villa Jaffa is een hotspot voor sociaal ondernemers in Utrecht. Naast het bekende Instock zit hier ook Thuisafgehaald. In het kantoor van deze onderneming zit Martijn Staal vrolijk achter een scherm met daarop ingewikkelde algoritmes. Het is aan Staal om de website laagdrempelig en concreet te maken. “Ik zorg ervoor dat iemand die voor het eerst in aanraking komt met Thuisafgehaald, uiteindelijk vaste klant of kok wordt.”


so/magazineDit portret verscheen eerder in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine wordt uitgegeven door so/creatie. Door gesprekken over het hoe en waarom van het werk van sociaal ondernemers creëren we samen meerwaarde voor deze groeiende beweging.


Internet tegen eenzaamheid

De uitvoering is uitdagend, maar het idee is simpel: mensen met elkaar in contact brengen rond een maaltijd. “Wij zetten internet in om mensen juist weer met elkaar te verbinden, dat is ons recept tegen eenzaamheid en anonimiteit.” Bij Thuisafgehaald zijn elfhonderd thuiskoks betrokken. Dit zijn mensen die het leuk vinden om te koken en dat door te verkopen aan buurtgenoten. Aan de andere kant zijn er 84.000 klanten, die het leuk vinden om een vorkje mee te prikken of af te halen bij de buurvrouw of buurman. In deze laatste categorie is het leeuwendeel ‘kwetsbaar’.

Dit zijn mensen die het lastig vinden om elke dag voor zichzelf te koken. Bijvoorbeeld vanwege ziekte, intolerantie, tijd- of geldgebrek. Daar wordt verder niet naar gevraagd, maar de website van Thuisafgehaald maakt het voor deze doelgroep wel heel makkelijk om mee te doen.

Impactvol opstapje naar kookcarrière

Voor de thuiskoks ligt er een mooie uitdaging: je kunt een cateraar worden waarmee je je eigen ‘merk’ verkoopt. Zo kun je binnen Thuisafgehaald op veilige wijze je eigen bedrijfje beginnen. “Uit ons impactonderzoek blijkt dat 5 tot 10 procent van alle thuiskoks op deze manier doorstroomt naar een bedrijf,” vertelt Staal trots.

Al is hijzelf vooral een afhaler op dit moment. “Ik ben minder een thuiskok. Ik kook wel graag en een beetje experimenteel, maar als mijn kinderen en vrouw het al niet lusten, kan ik het misschien maar beter niet aanbieden.” Thuisafgehaald is voor iedereen die het leuk vindt om voor een ander te koken en voor mensen die er af en toe zelf niet aan toe komen. “Het is een uitkomst voor sommige mensen, terwijl het voor anderen een leuk opstapje kan zijn richting een kookcarrière.” Je verdient niet gelijk, want je verkoopt de maaltijd voor de kostprijs, maar je kunt wel ervaring opdoen en je ‘eigen merk’ beginnen via Thuisafgehaald. “Er bestaat een bejaardentehuis waar ze voor anderen koken als dagbesteding.”

lees meer

Whitepaper van de Utrechtse Inclusiecoalitie: Kleur geven aan de initiatiefase
Balanceren tussen sociale en commerciële doelstellingen – TSBO Onderzoeksuitkomsten
‘Wat is je verdienmodel?’ – Het impactconsult met FORKEEPS