Sociaal ondernemen kan erg uitdagend zijn. Je moet veel zaken zelf regelen: voor nu en voor de toekomst. Hierover spreekt so/creatie met CommonEasy oprichter Jip de Ridder. De 33-jarige Utrechter wil een innovatief alternatief bieden voor de dure ‘ouderwetse’ verzekeringen door zzp’ers te stimuleren eigen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor elkaar.
Wat drijft jou om je elke dag in te zetten voor CommonEasy?
“Ik had altijd al een fascinatie voor systemen: waarom werkt alles zo? Waarom gaan mensen naar een baan die ze niet leuk vinden? Waar komt geld vandaan? Waarom zitten we vast in een economie die de wereld opeet? Op zoek naar antwoorden, kwam ik uit op een oplossing. Ik ben ervan overtuigd dat als we de grote problemen van deze tijd willen oplossen, we echt moeten gaan kijken hoe we verbinden met onszelf, elkaar en onze omgeving. Een interessant idee, maar wat is de kleinste stap die je kan maken om het in de praktijk te brengen? Ik zie dat als mijn inzet met CommonEasy: dat we als netwerk dat elke dag verder ontdekken en er achter komen dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.”
Dit portret verscheen eerder in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine wordt uitgegeven door so/creatie. Door gesprekken over het hoe en waarom van het werk van sociaal ondernemers creëren we samen meerwaarde voor deze groeiende beweging.
Heb ben je bij het idee gekomen voor deze (sociale) onderneming?
“Ik studeerde economie om systemen waar we afhankelijk van zijn beter te begrijpen. Dat bracht me op een spoor dat ik als ondernemer impact wilden maken. In 2010 kocht ik mijn eerste smartphone en realiseerde dat als ik handstands in de kroeg wilden maken, het misschien ook een goed idee was om mijn dure bezit als student te verzekeren. Die 10 euro per maand premie vond ik te duur en dacht: ‘wat als ik het op de Hyves manier kon doen?’ In plaats van foto’s delen, risico’s delen? Ik pitchte het idee op de verjaardag van m’n broer. Wat vrienden en familie deden mee aan het experiment en dat begint langzaam een beetje uit de hand te lopen. Nu jagen we een netwerk aan waarin ondernemers samen een vangnet vormen voor als je ziek bent.”
Hoe helpen jullie sociaal ondernemers?
“Ondernemerschap is uitdagend. Dat lijkt een open deur maar als sociaal ondernemer neem je er nog een last bij: je wilt impact maken en die bijdrage veiligstellen. Dat is, zacht gezegd, nog een extra uitdaging. Ondernemen gaat over kansen pakken en dealen met risico’s. Dat vraagt persoonlijk veel van je als ondernemer. Juist daarom is een van die grote risico’s dat jezelf niet meer kan werken door bijvoorbeeld ziekte. CommonEasy biedt de meest voordelige oplossing om dat risico op te vangen, mits je andere ondernemers ook wilt helpen in het CommonEasy-netwerk.”
Waarom is – in het tijdperk van de platformeconomie – CommonEasy een mogelijke uitkomst?
“De platformeconomie verstoort producten en diensten in een hoog tempo. Voor vele freelancers biedt het kansen, maar ook een bedreiging op verdienmogelijkheden voor bijvoorbeeld journalisten. Bij CommonEasy zetten wij ons juist in om de hoge kosten voor allerlei financiële diensten tegen te gaan. Daarnaast denk ik dat we als maatschappij er niet aan ontkomen om goed na te denken van wie al die platformen eigenlijk zijn en voor wie ze eigenlijk zouden moeten werken? Denk aan jouw data, kansen op werk en wonen. Daarom hebben wij hebben als doelstelling om het verschil tussen de belangen van deelnemers en eigenaren van CommonEasy te verkleinen. We willen dat 51 procent van de aandelen in 2030 in bezit zijn van onze leden en borgen daarmee dat CommonEasy altijd in hun voordeel werkt.”
Zijn veel (sociaal) ondernemers wel bezig met verzekeringen? En zo nee, waarom is dit wel belangrijk? En hoe helpt Common Easy hen daarbij?
“De meeste ondernemers zijn druk bezig om hun eigen dromen te verwezenlijken. Wij ook. Alleen je kan niet dansen met de werkelijkheid, je moet je hoofd erbij houden om je zaken op orde te krijgen. Wij zetten daarom ook in op bewustwording dat iedereen die werkt een risico loopt, alleen als ondernemer ben je daar vooral zelf verantwoordelijk voor.”
Welke obstakels – vanuit sociaal ondernemerschap gezien – ben je zoal tegengekomen de afgelopen jaren? En wat zijn je grootste successen?
“Het grootste succes is misschien wel het feit dat ik, samen met mijn broer, al ver ben gekomen zonder concessies te doen. Tijdens m’n studie begon ik al met een experiment om met vrienden telefoons te “verzekeren” op een ‘Hyves manier’. Lekker krabbelen, foto’s delen, maar waarom niet het risico of de kosten van mijn kapotte Iphone 3Gs splitten? Het leek mij toen een goed ideeo om kosten te besparen en mensen zelfstandiger te maken van financiële diensten. Het klopte. Het is nog steeds veel goedkoper en we ontdekte iets anders: het voelt gewoon super goed om elkaar te helpen.”
“Nu kom ik ook bij mijn grootste obstacle: je kan een idee grootbrengen, een community bouwen en je continue druk maken om je bedrijf. Maar als jezelf vergeet dan houdt het wel een keer op. Vorig jaar was ik gedwongen om zelf een beroep te doen op mijn netwerk. Ik zat tegen een burnout aan. Als oprichter je eigen netwerk om hulp vragen was wel even spannend. Maar wat ik ervoor terug kreeg was heel bijzonder. Ik ontving zoveel support van andere ondernemers die zelf een soortgelijk process of burnout hebben meegemaakt. Dat raakte me en voelde me enorm sterk.”
Wat heb jij zelf met sociaal ondernemen?
“Voel altijd snel een klik met mensen die de noodzaak voor verandering ook voelen en daar ook serieus mee aan de slag willen. Ondernemen is ook een enorme uitdaging en daarbij zelf ook nog impact willen maken is een flink pakket. Dat gaat niet zonder je persoonlijk te ontwikkelen.”
Wie of wat zijn jouw voorbeelden (binnen de wereld van het sociaal ondernemen)?
“Mijn grote inspiratiebron is Elinor Ostrom: de eerste vrouwelijk nobelprijswinnaar in de economie. Een moderne heldin. Haar boodschap is dat we als mensen creatief, empatisch en heel goed zijn in samen problemen oplossen. Dat is onze kracht en met de juiste “spelregels” kan elke gemeenschap zijn eigen zaakjes prima regelen. Haar spelregels vormen de blauwdruk van hoe CommonEasy werkt als platform. De boodschap van Ostrom is essentieel voor deze tijd. Haar punt is: willen we goed omgaan met elkaar en alles wat we voor een goed leven nodig hebben, moeten we de juiste spelregels gebruiken. En die zijn er gewoon. Zo kunnen we elke uitdaging aan, ook klimaatverandering.”