Wellicht ben je er (nog) helemaal niet mee bezig, maar 17 maart is het zover: De Tweede Kamerverkiezingen!
Hierdoor zijn er ook diverse campagnes en acties die zich hard maken voor bepaald duurzame en maatschappelijke onderwerpen die de overheid gaat aanpakken. We geven twee voorbeelden en hopen dat ze je inspireren, maar ook aanzetten om je te verdiepen in onderwerpen die voor jou als impactondernemer belangrijk zijn!
1) Het ‘Economiedebat‘
Een belangrijk thema voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen zijn de plannen voor het inrichten van de Nederlandse economie. Op maandag 1 maart om 20:00 uur organiseert De Balie in samenwerking met Social Enterprise NL het Economiedebat. De coronacrisis en de getroffen maatregelen berokkenen de Nederlandse economie aanzienlijke schade. In aanloop naar de verkiezingen rijst de fundamentele vraag hoe we de economie in de toekomst moeten vormgeven. Hoe kunnen politici problemen die bestonden voor de coronacrisis oplossen bij het heroptuigen van de economie? Met een kamerbrede line-up politici gaan we in debat over deze vraag en meer.
Het debat is live en gratis te volgen via de programmapagina op de website van De Balie.
2) Ik wil een ‘Duurzaam Regeerakkoord‘
De duurzaamheidsdoelen (SDG’s) zijn daar een concreet kompas voor.
Daarom vraag ik het nieuwe kabinet:
- Maak een actieplan om de SDG’s te behalen
- Zorg dat beleid en middelen hier consequent aan bijdragen
- Laat burgers en organisaties hierover meedenken
Ga hier naar de website.
3) Nederland: grijp nu je kans op een
kansrijke arbeidsmarkt voor echt iedereen!
Verschillende Sociaal Ondernemers, waaronder de Colour Kitchen maken zich hard voor een kansrijke arbeidsmarkt.
“Om ervoor te zorgen dat onze actiepunten doorgegeven worden aan hun opvolgers is er een symbolische duurzame bouwsteen toegevoegd. Zo roepen we Kamerleden op om ook na de verkiezingen zich in te blijven zetten voor een kansrijke arbeidsmarkt. Die brief kun je op deze website lezen of als PDF downloaden.”