Lennart Pilon | Het Rooster

Laat je inspireren door de verhalen en expertise die gedeeld worden en blijf betrokken bij de dynamische impactgemeenschap in Utrecht. Duik in onze blog en ontdek wat jou kan helpen om je onderneming naar een hoger niveau te tillen!

Hele dagen kwijt zijn om rekening te houden met de roosterwensen van iedereen, lastige Excelbestanden en veel verwarring. Dat was het lot van veel leidinggevenden en coördinatoren die roosters maakten voor allerlei organisaties. Daarom bedacht de handige Lennart Pilon Het Rooster. Niet meer puzzelen met Excel, maar een overzichtelijk rooster waarbij iedereen zijn eigen beschikbaarheid kan doorgeven. Zowel voor mensen die het coördineren en mensen die zelf de diensten draaien. Je bent weer baas van je eigen agenda. “Op dit moment help ik zo’n 12.000 mensen om weer regie te hebben over hun eigen planning.”

Tijd rijp voor betere roosters

Zoals bij meer jonge ondernemingen het geval is, begon ook Lennart zijn business vanuit een eigen motivatie. “Ik had het nodig,” zo legt hij lachend uit. “Ik deed vrijwilligerswerk met daklozen, ook hier kregen we te maken met allerlei roosters.” Echter ging dat rond 2006 nog redelijk primitief. “Met Typex en allerlei knip- en plakwerk. Als je een keer een dienst wou ruilen moest je gewoon bellen.”

Zo’n rooster maken kostte in die periode behalve moeite, ook een heleboel tijd. Dat kan makkelijker en efficiënter, zo zag de handige Lennart. Hij vond de tijd toen rijp om te gaan zitten met zijn toenmalige coördinator en binnen een paar dagen was de eerste versie van Het Rooster geboren. Hoewel het idee werkte bij zijn eigen vrijwilligersorganisatie zag Lennart Het Rooster in het begin echt nog als hobby.


so/magazineDit portret verscheen eerder in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine wordt uitgegeven door so/creatie. Door gesprekken over het hoe en waarom van het werk van sociaal ondernemers creëren we samen meerwaarde voor deze groeiende beweging.


Diny’s Diner

Nadat de oprichter van Het Rooster in 2011 Diny’s Diner was begonnen, een restaurant voor thuislozen en spin-off van het Smulhuis, begon hij op een hele andere manier naar ‘zijn’ roostersysteem te kijken.

“Diny’s Diner groeide snel en voor we het wisten hadden wij veertig, vijftig vrijwilligers lopen, waarmee we natuurlijk Het Rooster gebruikten. Ik was zelf coördinator en dat betekende dat ik met een hele andere bril naar het systeem keek. Hierdoor zag ik kleine dingen die ik kon verbeteren, om die reden bleef de gebruiksvriendelijkheid van Het Rooster omhoog gaan.” In het najaar van 2015 besloot Lennart dat de tijd rijp was om te stoppen met zijn advieswerk en zich volledig te storten op Het Rooster.

Lennart Pilon

Sprong in het diepe

Volledig voor je eigen sociale onderneming gaan blijft een sprong in het diepe, maar Lennart Pilon leek geen enkel moment te twijfelen: “De meerwaarde die het systeem heeft voor een grote groep mensen en daarnaast de tijd die het mensen bespaard maken het voor mij goed.”

“Ik kom nog best veel mensen tegen die wekelijks veel tijd kwijt zijn aan het maken van een rooster. Dat terwijl ze door handige software zoals Het Rooster veel meer tijd hebben om wel nuttige dingen te doen,” aldus Lennart. “En het is veel meer van deze tijd om zelf te bepalen hoe je jouw tijd invult.”

De oprichter van Het Rooster richt zich vooral op stichtingen, organisaties en bedrijven die actief zijn in de sociale branche, maar ieder bedrijf is welkom. “Het Rooster past vooral goed bij organisaties die vertrouwen op hun mensen, en het durven om hun mensen vrijheid te geven.”

Snel ready and set

Behalve op de inmiddels 12.000 Het Rooster-gebruikers, is Lennart vooral trots op de snelle manier waarop klanten gewend raken aan de software.

Bekende klanten zoals het Centraal Museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam waren binnen enkele dagen ready and set om Het Rooster te gebruiken. “Als mensen kennis maken met het systeem en dan gelijk zien dat dat is wat ze nodig hebben. Op dit moment heb ik wekelijks mensen die dat hebben; ontzettend tof natuurlijk.”

Te veel advies

Maar behalve successen, waar je vaak minder van leert dan van tegenslagen, kwam Lennart het afgelopen decennium ook een boel dingen tegen waar hij lering uit trok. “In het begin schoot ik nog te vaak in mijn adviseursrol, en niet iedereen zit op advies te wachten. Dit heeft me in het begin wel een aantal klanten gekost,” zo verklaart hij openhartig. Dus ontwikkelde hij kennissessies, waarbij mensen die wel behoefte hebben aan wat rooster-advies van Lennart zelf persoonlijke tips and tricks krijgen. “Maar dan mag ik het ook echt beter weten.”

Lennart Pilon

Schommelende sociale scheidslijn

Hoewel Lennart veel sociale ondernemingen en vrijwilligersorganisaties tijd en moeite bespaard, twijfelt hij soms of hij zichzelf wel als volwaardig sociaal ondernemer beschouwd. “Met Het Rooster haal ik drempels en hobbels weg, waardoor deze organisaties weer meer impact kunnen maken.” Dus in zekere zin kun je de Het Rooster-initiatiefnemer beschouwen als sociaal ondernemer. De constant veranderende scheidslijn tussen wat sociaal ondernemen nou precies is, is volgens Lennart Pilon een interessante. We kunnen stellen dat hij daar zelf ook op schommelt, maar de weg vrij maken voor meer sociale impact, dat doet de hij zeer zeker.

Daarnaast gelooft Lennart dat er veel meer sociale ondernemingen zijn, dan we in eerste instantie denken. “Voor mij gaat het erom of je wat bijdraagt aan de wereld, en of je dat duurzaam doet. Ik hoorde laatst van een bike-sharing platform, dat heel veel parkeeroverlast veroorzaakt. Als je daar niks mee doet, hoe sociaal is je onderneming dan?”

Solide organisatie

Sinds Lennart zijn advieswerk vaarwel zei en zich honderd procent ging focussen op Het Rooster, maakte hij een spectaculaire groei mee. “We verdubbelen elk jaar ten opzichte van het jaar daarvoor, dus ik hoop nog heel lang dat dit zo door kan gaan.”

“Over vijf jaar staat er echt een solide organisatie, met een solide netwerk, en helpen we nog veel meer mensen met hun rooster. Ik hoef niet perse veel mensen in dienst, slim organiseren, zoals de samenwerking met bijvoorbeeld so/creatie werkt vaak veel beter.”

Lennart Pilon is wat dat betreft echt een man van zijn tijd. Net als Het Rooster is ook hij constant op zoek naar efficiëntere en slimmere manieren van werken. Zijn missie, om zoveel mogelijk mensen weer baas te laten worden van hun eigen agenda, sluit naadloos aan bij het nieuwe werken van onze huidige kenniseconomie. In een wereld waarin iedereen druk is en gehoord wil worden brengt iemand als Lennart Pilon samen met ‘zijn’ Het Rooster weer wat regie over de eigen planning.

lees meer

Whitepaper van de Utrechtse Inclusiecoalitie: Kleur geven aan de initiatiefase
Balanceren tussen sociale en commerciële doelstellingen – TSBO Onderzoeksuitkomsten
‘Wat is je verdienmodel?’ – Het impactconsult met FORKEEPS