De wereld verandert in rap tempo, maar in alle drukte vergeten we soms te zien wat er onder onze neuzen plaatsvindt. Met ToekomstVisies Utrecht kijken we samen met ondernemers met een visie naar maatschappelijke verandering en een duurzame toekomst. Dit interview staat in het teken van geld. Alhoewel Aster van Tilburg er dagelijks mee van doen heeft in haar werk als crowdfundingsadviseur bij Voor je Stadsie, gelooft ze bovenal in middelen. “Geld is één van de manieren om een doel te bereiken maar uiteindelijk zijn er vaak genoeg andere wegen waarbij geld niet nodig is.”
Bij Voor je Stadsie kunnen Utrechtse initiatieven een campagne starten om zo geld, hulp en kennis te verzamelen. Het resultaat is een platform, bedoeld om mensen met elkaar in contact te brengen. Nieuwe projecten krijgen hierdoor de kans om zich van hun beste kant te laten zien en andere partijen te enthousiasmeren om hen een handje te helpen. “Het ideaal is dat je hierdoor een ecosysteem krijgt waar je terecht kunt met je idee. Bij aanmelding word je vervolgens gericht geholpen met de expertise en middelen die achter het netwerk van Voor je Stadsie schuilen,” legt Van Tilburg uit. “Denk aan een initiatief dat computers nodig heeft maar niet het geld voor de aanschaf ervan. Een andere partij die wel over computers beschikt en ze kwijt kan, helpt de startende partij weer een handje. Zo is er sprake van crowdsourcing.”
Indirect crowdfunden we allemaal
Het zijn allemaal oplossingen die simpel klinken, zo simpel als het aankloppen bij de buurman voor wat zout of suiker of voor het lenen van een ladder. Toch zijn dit soort ideeën veel minder vanzelfsprekend, zeker in grote steden of bij het opzetten van projecten of ondernemingen. Bij dat laatste kunnen crowdsourcing en crowdfunding een belangrijke rol spelen. Waar je mensen met diverse middelen kunt helpen, kun je als individu ook het verschil maken door je geld bewust te investeren. Een idee dat schuilt achter het crowdfunding principe. “Met geld kun je laten zien wat jij belangrijk vindt. Door bewust geld uit te geven kun jij het verschil maken,” vindt Van Tilburg. “Ik ben iemand die van boekwinkels houdt. Helaas blijven er steeds minder boekenzaken open. Om dit toch te stimuleren blijf ik er juist naartoe gaan, zo draag ik toch bij aan hun bestaansrecht.”
Om dat principe verder uit te bouwen pleit Van Tilburg voor meer aandacht voor lokale initiatieven. “Neem een buurt waar het economisch minder gaat. Je kunt zelf de wijk versterken door bewust te kijken waar je jouw geld aan uitgeeft. Bijvoorbeeld door het doen van je dagelijkse boodschappen bij de buurtwinkel in plaats van de Albert Heijn. Een bezoekje aan het restaurantje om de hoek in plaats van lukraak ergens naar binnen te lopen in het stadscentrum. Van Tilburg noemt het allemaal als voorbeelden van indirecte crowdfunding. “Je investeert in deze bedrijven en initiatieven door ze aandacht te geven en te bezoeken.” Waar bij veel winkels en eetgelegenheden een connectie tussen de klant en het bedrijf mist, creëert crowdfunding juist weer een band. Het maakt een uitwisseling die in principe over geld gaat, toch persoonlijk. “Je moet jouw geld en gedrag aanpassen op de dingen die je wilt blijven doen en die je belangrijk vindt.”
Kweekvijver voor starters, pool voor grote partijen
Voor de toekomst hoopt Van Tilburg ook grote partijen mee te krijgen in die overtuiging. Partijen als de gemeente en Rabobank Utrecht doen al mee aan Voor je Stadsie. Dit door projecten in de gaten te houden en daarin te investeren waar hun interesse ligt. Hierdoor groeit de pool van partijen en donateurs die kennis kunnen maken met initiatieven. En fungeert het netwerk als een kweekvijver voor startende projecten die zich hiermee in de kijker van grote partijen kunnen spelen. Daarnaast ziet Van Tilburg ook hoe de focus van funders is veranderd. Waar voorheen vooral gekeken werd naar rendement behalen, gaat het bij veel mensen nu verder dan investeren alleen. Door te doneren word je onderdeel van een community waar je bewust voor gekozen hebt.”