Richard Willemse | AH Oog in Al

Laat je inspireren door de verhalen en expertise die gedeeld worden en blijf betrokken bij de dynamische impactgemeenschap in Utrecht. Duik in onze blog en ontdek wat jou kan helpen om je onderneming naar een hoger niveau te tillen!

Richard Willemse (56) werkt al ruim 38 jaar voor Albert Heijn, maar is veel meer dan alleen een ‘supermarktman’. Zo maakt hij zich als manager van een filiaal in de Utrechtse wijk Oog in Al sterk voor een betere buurt. “Ik wil de wijk versterken en verbinden door verschillende initiatieven op poten te zetten.”

Eenzame ouderen

Een van deze initiatieven die Willemse begon is de zogenaamde boodschappenbus. Als bewoner van de wijk zag hij hoe deze jonge, florerende buurt met veel gezinnen ook een andere kant had: die van eenzame ouderen die al jaren in de buurt wonen en soms nauwelijks meer hun huis uit komen. “Ik heb contact gezocht met Careyn, een thuiszorgorganisatie, omdat zij een beter beeld hebben van deze eenzame ouderen en door de samenwerking met Mikkie Smits van de Stichting Vecht en Ijsel is vervolgens de boodschappenbus ontstaan.”


so/magazineDit portret verscheen eerder in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine wordt uitgegeven door so/creatie. Door gesprekken over het hoe en waarom van het werk van sociaal ondernemers creëren we samen meerwaarde voor deze groeiende beweging.


Prettige ervaring

Nu rijdt de boodschappenbus elke vrijdag zijn ronde om de ouderen in de wijk van huis op te halen. Bij de Albert Heijn wordt de groep vervolgens ontvangen met thee, koffie en een taartje waarna ze op hun gemak boodschappen kunnen doen, alhoewel dat laatste lang niet altijd meer de hoofdzaak is. “Al kopen ze helemaal niets. Zolang ze maar even de deur uit geweest zijn, en onder de mensen zijn. Die prettige ervaring vind ik het belangrijkste.”

Opstapje

Zo probeert Willemse zich vanuit zijn ervaring in het supermarktwezen zoveel mogelijk in te zetten om het verschil te maken. Voor de ouderen creëerde hij de boodschappenbus en de terugkomende seniorenbijeenkomsten, voor de jongereninstelling realiseerde hij afgelopen Oudjaarsdag een voetbaltoernooi. Ook voor de koers van zijn supermarkt heeft de Albert Heijn-manager duidelijke ideeën. “De winkel moet een soort opstapje zijn voor mensen met een afstand tot het werkveld.” In de zaak werken Syriërs die bij Richard de ruimte krijgen om de taal te leren maar ook mensen met een rugzakje mogen zijn team versterken.

Rebel voor het goede doel

Om verschillende plannen te mogen doorvoeren moet hij soms wat tegen de stroom in roeien, vertelt hij lachend. “Ik zie mezelf een beetje als een pionier. Ik sta regelmatig in een spagaat omdat ik me het liefst focus op verbinden en organiseren, maar er natuurlijk ook geld verdiend worden.” Maar Willemse is hier inmiddels aan gewend en heeft zijn draai helemaal gevonden. “Gezien mijn leeftijd en ervaring durf ik best een beetje de rebel uit te hangen, zeker voor het goede doel.” Voor wie ook wil verbinden heeft de enthousiaste supermarktman een duidelijke boodschap: “Wees oprecht en doe het echt omdat je iemand wilt helpen. Maak contact en luister naar wat de mensen echt willen.”

lees meer

Whitepaper van de Utrechtse Inclusiecoalitie: Kleur geven aan de initiatiefase
Balanceren tussen sociale en commerciële doelstellingen – TSBO Onderzoeksuitkomsten
‘Wat is je verdienmodel?’ – Het impactconsult met FORKEEPS