Als 16-jarig meisje werd Rintske Bosma (43) voor het eerste geconfronteerd met kinderprostitutie. Een heftige documentaire openende haar ogen en vanaf dat moment wist ze het zeker: ooit wil ik deze wanpraktijken tegengaan. Tegenwoordig is ze eigenaar van Cupbliss, een onderneming waarvan minstens de helft van de winst naar goede doelen gaat. “Deze business heb ik opgezet om rijk te worden: niet voor mezelf maar om het in goede doelen te steken.”
Koffie en gezelligheid
Jaren verstreken sinds het zien van de documentaire. Bosma werkte vijftien jaar lang in de goedbetaalde ICT-wereld, maar gelukkig en tevreden was ze niet. Opnieuw ontstond bij haar de behoefte om iets goeds te doen voor kinderen in de prostitutie. Dit keer besloot ze daadwerkelijk aan de slag te gaan met een idee. “Ik moest een product hebben dat ik kon verkopen en waar ieder bedrijf wel oren naar zou hebben. Uit eigen ervaring wist ik hoe geliefd koffie op de werkvloer is, maar ook hoe ongezellig het soms kan zijn. Die twee gegevens koppelde ik aan elkaar en Cupbliss was geboren.”
Dit portret verscheen eerder in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine wordt uitgegeven door so/creatie. Door gesprekken over het hoe en waarom van het werk van sociaal ondernemers creëren we samen meerwaarde voor deze groeiende beweging.
De angst van een starter
Bosma stak de bekende kartonnen koffiebekertjes in een kleurig jasje – voorzien van een opschrift – om zo op ieders gezicht weer een lach te toveren. Een concept dat al snel bleek aan te slaan. “Bedrijven die zich in eerste instantie wat sceptisch uitlieten, maar toch mee deden voor het goede doel, bekenden later hoeveel positiviteit de bekers opleveren.” Bosma kijkt inmiddels lachend terug op die eerste stappen. “Ter investering liet ik 50.000 bekers maken. Dat was toen wel even spannend.” Nergens voor nodig bleek al gauw: binnen twee weken was alles op. “Inmiddels verkoop ik er miljoenen.”
Samen verschil maken
De opbrengsten van de miljoenen bekertjes stuurt Bosma naar zorgvuldig uitgekozen goede doelen als Warchild,Terres des Hommes, Free a Girl en Cupbliss Safehouse Foundation. Maar daar houdt het niet op. Ze heeft een duidelijke toekomstwens: een eigen stichting die echt impact kan maken. Tot die tijd biedt ze een select aantal doelen aan, zodat deze met haar geldbedragen ook daadwerkelijk het verschil kunnen maken. “Ik wil dat er honderdduizenden euro’s naar het goede doel gaan. Het draait voor mij om de samenwerking met anderen, samen wil ik het verschil maken.”
Geven en investeren
Haar succes zit hem vooral in de positieve uitwerking die Cupbliss op mensen heeft, zo vindt de ondernemer. Bosma: “Ten eerste zit er in de bekers al positiviteit, daarnaast zijn er maar weinig ondernemingen die zoveel eigen winst weggeven. Ik heb heb het zelf niet altijd breed gehad, toch zal ik aan dat concept nooit wat veranderen. Ik geloof in geven, ook voor wie bang is een risico te nemen. Ik zou zeggen: zet die stap, durf te geven en te investeren. Je krijgt het dubbel en dwars terug.”