Met een duidelijk verhaal vertrouwen winnen
Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed: jouw idee voor een sociale onderneming. Je bent er vol van, nu je gebruiker nog. Hoe vertel je je verhaal duidelijk en hoe win je het vertrouwen van potentiële klanten? In het consult van Impact030 stellen ondernemers uiteenlopende vragen aan experts. De antwoorden zijn echter niet alleen voor hen van toepassing…
Projectleider Ilse Lindenbergh van Impact030 heeft een aantal experts bereid gevonden om kritisch mee te luisteren. Tim Savenije van de Gemeente Utrecht is er opnieuw bij. Khadija el Haddad van Alfa (accountants en adviseurs) is van de partij, net als Juul Schartman van Voorjebuurt. Wouter Schild van de Vrijwilligerscentrale Utrecht en Rutger van Weeren, hoofdredacteur van so/creatie, complementeren het gezelschap.
Vertrouwen winnen
Dat is een andere echte Utrechtse ondernemer: Rik Viergever van Toekomstfonds. Dit is een fonds waar mensen in kunnen beleggen als ze indirect geld willen geven aan een goed doel. Viergever: Dit is een fonds waarmee mensen kunnen sparen of beleggen voor hun favoriete goede doel. Viergever: “Veel mensen geven bijvoorbeeld elke maand een tientje aan het Wereldnatuurfonds (WNF). Wij hopen dat ze daarnaast ook via ons doen een eenmalige belegging willen doen voor het WNF. Wij beleggen je gift, op een spaarrekening of als indexbelegging via een bank, en geven elk jaar de rente/rendement aan het WNF. Het WNF krijgt zo elk jaar opnieuw steun, op basis van een éénmalige donatie, en houdt hier uiteindelijk meer geld aan over! Het leuke is dat dit gebeurt zonder einde – de giften aan het goede doel (de rente/rendement) blijven altijd doorlopen.” Viergever klinkt als een tourfietser, een uurtje voor de start: energiek, fit en bewust van het feit dat Parijs nog ver is. Hij zegt: “Er ging een wereld voor mij open toen ik ontdekte dat je ook je steentje kunt bijdragen in de for-profit-wereld.”
Het grootste probleem omschrijft Viergever als volgt: “Veel mensen weten niet dat beleggen eigenlijk heel veilig kan. Daarom moeten we echt zorgen voor een bonafide organisatie. We willen heel transparant zijn. Het liefst zeggen we dus: 100% van je inleg gaat naar het goede doel. Wijzelf zijn dan afhankelijk van aparte giften.” Op dit moment is Viergever bezig om een subsidieaanvraag te doen bij de Triodos Foundation en vraagt een CBF-certificaat aan.
Rutger van Weeren reageert: “Vertrouwen winnen doe je inderdaad door zo transparant mogelijk te werk te gaan. Maar mensen vinden het heel lastig om allerlei labels te lezen, dat zegt hen niet zoveel. Daar liepen de ‘Pensioenkantelaars’ ook tegenaan. Je zou hen eens kunnen vragen hoe zij het probleem hebben getackeld. In elk geval moet het heel duidelijk zijn wat er met het geld is gebeurd.” Het type mensen dat gebruik maakt van deze service is namelijk ook het type mens dat van de hoed en de rand wilt weten, anders zouden ze wel gewoon direct doneren.
Khadidja El Haddad, draait er niet omheen: “Je kunt echt beter het geld uit donaties onderbrengen in een aparte entiteit. Zo borg je dat bestuurders nooit aan het geld kunnen komen. Daar zijn er allerlei mogelijkheden voor. Een aparte stichting of een bv. Maar het is ook belangrijk om zo snel mogelijk een ANBI-status te verwerven. Zo kunnen donateurs inkomstenbelasting aftrekken. Het is daarbij ook aantrekkelijk als ze worden vrijgesteld van schenkbelasting.” Enkele technische opmerkingen die er maar zo voor zouden kunnen zorgen dat je als ondernemer een vliegende start maakt.
Tim Savenije heeft met een heel ander oor geluisterd. Hij zegt: “Ik denk gelijk: van wat voor partijen zou je kunnen leren? Doet het Oranje-fonds niet vergelijkbare dingen? Of de vriendenloterij. Die doen op korte termijn hetzelfde, de opbrengst sluizen ze immers door naar goede doelen. Daar moet heel wat kennis zitten. ”
Dan komen er nog wat vragen over zaken waar de sociale ondernemer vaak te weinig mee bezig is: hem- of haarzelf. Want: geeft het idee van donaties om overhead te bekostigen wel voldoende zekerheid? Potentiële klanten begrijpen toch ook wel dat zo’n service niet gratis is? Viergever: “We zouden ook kunnen zeggen: we pakken een procent van het jaarlijkse rendement. Maar om wantrouwen tegen te gaan willen we zeggen: honderd procent van de donaties gaat naar goede doelen. Bij ons zijn daar echter ook wel twijfels over, dus dit is een goede reden om het nog eens te heroverwegen.”
Voor wie doe je het?
De derde en laatste ondernemer is Suzanne Lugthart van HeartB. Het idee van Lugthart is om een online platform te maken voor mensen die sociale verandering willen en opstaan voor hun rechten als mens. Het platform faciliteert discussie en legt de nadruk op mogelijke oplossingen. Lugthart: “Bijzonder om hier te zijn en voor jullie allemaal te mogen pitchen.” Ze vertelt dat ze op dit idee is gekomen doordat ze enerzijds zag hoe NGO’s en ambassades geen nauwkeurig idee hebben over wat hun doelgroep wilt, terwijl diezelfde mensen wel online actief zijn. Wat nou als die ideeën online worden verzameld, zodat (non-)profit-organisaties daar beter op in kunnen spelen? Haar pitch is nog wat fragiel, waardoor er eerst wat vragen volgen. Voor wie doe je het? Wie is je gebruikersgroep? Wie heeft er dusdanig veel belang bij dat ze ervoor willen betalen?
Rutger van Weeren van so/creatie zegt het als volgt: “Je hebt twee klassieke problemen van sociaal ondernemerschap te pakken. De bakker bakt een brood en er is een klant die ervoor betaalt. Waar jij last van hebt is dat jij een ondernemer bent met een klantgroep die niet gaat betalen. Dus je moet een geldstroom vanuit een derde partij aan weten te trekken. Dat is een ingewikkeld proces. Het idee is dat je een gat in de markt probeert op te lossen. Als dat gat kleiner zou zijn, dan zou een bedrijf of de overheid het al opgelost hebben” Een flinke uitdaging dus, maar Lugthart is een visionair die niet weg deinst voor een grote uitdaging. Van Weeren vervolgt: “Het andere probleem is dat je een duurzame financiering wilt, maar dat wil niet zeggen dat je je afhankelijk moet maken van giften of fondsen . Dan ben je ook druk met projectvoorstellen schrijven. Daar kun je gemakkelijk op afknappen. Giften zijn een mooie stroom, maar misschien niet continue genoeg. Het is dus de uitdaging om een financiële stroom aan te boren die bepaalde basiskosten kan dekken.” Wellicht goed om dit vraagstuk eens voor te leggen aan MerlinQ, zij hebben specifieke expertise over verdienmodellen via online impact gedreven platforms. Ook het Amsterdamse Vraagelkaar kan een mooi platform zijn om eens kritisch mee te denken over mogelijke verdienmodellen.
Experts kijken terug
Als de ondernemers de Zoomcall hebben verlaten, praten de experts nog even na. Wouter Schild roept gelijk: “Leuk om echt drie verschillende verhalen te horen!” En hij voegt toe: “Soms is er een hele duidelijke link met de vrijwilligerscentrale,, soms ben ik gewoon een toehoorder die wat scherpe vragen kan stellen.” Juul Schartman vult aan: “vaak zijn er geen kant en klare antwoorden, sommige vragen kunnen ook al helpen.” Ilse Lindenbergh is het daarmee eens: “De kracht is ook dat hier een heel groot netwerk is. Soms is het je bijdrage niet eens inhoudelijk, maar kun je gewoon doorverwijzen.’ De laatste expert is Tim Savenije, hij zegt: “Fijn om open advies te kunnen geven, zonder dat er sprake is van belangenverstrengeling. Ik deel de dingen die me te binnen schieten, soms is het in de roos en soms ook niet. Maar het is zeker de moeite.”
Maar hoe kijken de ondernemers terug op dit consult? Jos Lutterman stelt achteraf: “Ik voel me ontzettend goed geholpen met een aantal specialisten die ons initiatief steunen en concreet willen bijdragen aan ons doel: zorgen dat ieder kind op de basisschool toegang krijgt tot een gezonde lunch op school.”
Ook deelnemen aan een consult?
Draai je ook cirkeltjes en maak je niet de stappen die je wilt maken? Vraag ook een impact consult aan! Het op een rijtje zetten van wat het probleem is en open staan voor de input van onbekende experts kan je op een hele andere manier laten kijken. Soms komen ze met concrete tips and tricks, hebben ze specifieke contacten die je verder kunnen helpen of is een vraag al genoeg om je nog even achter je oren te laten krabben. Je hoeft het – zeker als sociale ondernemer – niet helemaal in je eentje te rooien. Meld je aan via hallo@impact030.nl.