Ondernemer, durf te vragen!
Starten, opschalen of afbouwen, iedere goede ondernemer heeft wel duizend vragen. De kunst is de vragen aan de juiste mensen te stellen. Bij het online loket van Impact030 melden zich deelnemers in hele verschillende fasen van het ondernemen. De ene is zich nog aan het oriënteren, de andere wil echt de volgende stap maken en de laatste wil het zo goed mogelijk afsluiten.
Terwijl de ondernemers één voor één hun vragen stellen, luisteren verschillende experts (op uiteenlopende terreinen) of ze zelf iets met de vraag kunnen of weten wie de juiste persoon is om naar door te verwijzen.
De eerste ondernemer heeft vooral een goed idee en heel veel zin om de wereld van de sociale ondernemers in te stappen. Gionata Gussago heeft de gunfactor. Hij is een beetje verlegen en laat zijn vriendin vooral het woord doen. Zijn verhaal is even simpel als inspirerend. Hij heeft een pizzeria, maar sinds kort zelf een fysieke beperking. Zijn businessplan is eenvoudig: een nieuwe pizzeria beginnen, waar mensen met een arbeidsbeperking kunnen werken. Gussago is een Italiaanse ondernemer en weet de weg in Nederland nog niet zo goed. Dus, experts, kom maar op. Waar moet je beginnen met zo’n missie?
Welkom in de wereld van sociale ondernemers
De eerste tip die Gussago krijgt is om in de spreekwoordelijke keuken te kijken van bedrijven die een soortgelijke missie hebben. “Zij weten de regels, zij weten hoe je aan personeel komt en zij weten waar je fondsen vandaan haalt.” Zegt Wouter Schild van de Vrijwilligerscentrale Utrecht. “En het mooie is” Vult Ilse Lindenbergh van Impact030 aan. “De meeste sociale ondernemers hebben de neiging al hun geheimen direct prijs te geven.” Marije Hoogendoorn van The Social Impact Factory sluit af: “De fouten die zij hebben gemaakt, hoef jij dan niet meer te maken.”
Van Weeren van so/creatie luistert nog eens scherp en weet dan waar Gussago zit in zijn proces. “Je moet natuurlijk een businessplan maken. Die is voor sociale ondernemers altijd hybride. Je moet verschillende inkomsten namelijk van elkaar scheiden. Zo kun je fondsen krijgen voor het sociale gedeelte van je onderneming. Voor het commerciële gedeelte ga je hoogstwaarschijnlijk geen fondsen krijgen. Daarom is het belangrijk transparant te zijn over je geldstromen.” Gussago knikt instemmend en maakt aantekeningen. Van Weeren gaat verder: “Op dit moment is er geen aparte belastingregeling voor sociale ondernemers. Dat verwacht ik in de komende twee jaar ook niet. Maar de vorm van je bedrijf maakt wel uit voor de belastingen die je moet betalen.” Van Weeren concludeert: “Mogelijk kun je een stichting oprichten voor het sociale gedeelte en een besloten vennootschap voor het commerciële gedeelte.”
Opschalen
De tweede ondernemer in het Impact030 consult is een stapje verder en wil nog verder doorgroeien. Pauline van der Lee van NEMESIS /ESHA leidt een landelijk project om basisschoolkinderen in contact te laten komen met sociale innovaties. Dat gaat goed. Nu is de uitdaging om groter te worden.
Opnieuw is de tip om het wiel niet zelf uit te vinden. Aansluiting vinden bij grotere organisaties die jouw perspectief kunnen inlijven is het advies. De experts lopen leeg met allerlei netwerktips. En tips om geschikte mensen te vinden om dit mooie werk uit te voeren.
Van Weeren heeft ook een gouden tip voor de communicatie. “Laat maar zien wat er gebeurt in de projecten. Laat zien wat het oplevert als jonge mensen zich bezig gaan houden met sociaal ondernemerschap. En laat de mensen aan het woord die het zelf doen.” Er valt een korte stilte. “Dus laat die kinderen in hun eigen woorden vertellen wat het hen brengt. Inspirerende verhalen voor organisaties en scholen. Zo kunnen andere partijen het effect zien en begrijpen ze dat het zinvol is om zich bij aan te sluiten.” Je kunt dus ook groeien met goede publiciteit.
Afbouwen
Dan is er nog tijd voor een duo ondernemers. De dames van Studio Flessenpost heetten Marleen Klapwijk en Simone van Daelen. Marleen en Simone hebben besloten om te stoppen met Studio Flessenpost. Nu willen zijn ze begonnen met het afronden van hun werkzaamheden en willen ze graag alles goed en zorgvuldig achterlaten.
Deze hele situatie omschrijft Klapwijk als “wel een klein beetje zuur.” Maar ze staan er positief in en willen graag nog wat mooie opdrachten afronden en naar een afspraak toewerken waarbij ze niet helemaal ‘out of the picture’ zijn.
Van Weeren stelt graag vragen die schuren en het gesprek open breekt. “Waarom is jullie bemoeienis nodig om het product te kunnen blijven leveren?” Hij legt later uit dat het zoveel mogelijk autonoom laten draaien van de organisatie, waarbij het zichzelf overbodig maken ook een manier is om er naar te kijken. Van Weeren: “Misschien zeg ik iets controversieels of ben je nog niet zo ver.” Het duo ondernemers zit zichtbaar in dubio. Nog niet klaar voor harde keuzes.
Ondanks dat vermeende feit stelt de gespreksleider, Ilse Lindenbergh, voor: “Gooi het open! Organiseer een veiling of een ludieke actie. Dan komen er misschien potentiële kopers waar je zelf niet achter zou komen.”
Even later, als het tempo uit het consult dreigt te gaan. Klikt Rutger van Weeren op ‘unmute’. “Wie heeft er last van, als wij dit product niet meer leveren? Want de partijen die er last van hebben, die zouden er mogelijk ook moeite voor willen doen om het product te behouden.” Ook een manier van benaderen die nog nieuw is voor deze jonge ondernemers.
De hoop is dat het vragen, het doorverwijzen en het uiteen zetten van de conflicterende belangen deze drie ondernemers een stapje vooruit heeft gebracht.
Consults in 2021?
Ook in 2021 organiseert Impact030 consults voor sociale ondernemers met uiteenlopende vragen. Zoek even contact met ons en maak je vraag zo concreet mogelijk, zodat onze experts je echt wat verder kunnen helpen. Tot volgend jaar!