Afgelopen dinsdag 20 april vond er weer een nieuw consult plaats. Dit keer was Jesse, wegwerpbestrijder, vanuit het startup Savvy de casus. Daarna bracht cultureel en circulaire wereldverbeteraar Angelina Kumar van Lucrative Dumpster Dives een vraagstuk in met betrekking tot het project: Creative Playground.
De experts Peter van Voorjestadsie, Johan van Ondernemersklankbord Utrecht, Willemijn van Huisman Communiceert, Jochanan van Gemeente Utrecht (sociaal inkopen), Marije van de Social Impact Factory en Khadija van Alfa Accountants hebben meegedacht om deze impactondernemers verder te brengen. Hieronder wat de impactondernemers zelf hebben ervaren.
Wat vond je ervan?
Savvy: Nogmaals bedankt voor het consult organiseren en dank voor de notulen!
Creative Playground: First of all, I really appreciated the time and advice that was given by the carefully selected team of advisors. There was a lot of valuable input that we will be following up on.
Wat hebben je geleerd?
Savvy: Tijdens het consult is het me duidelijk geworden dat we wel degelijk expertise aan moeten trekken om ons merk goed neer te zetten, en dat we dit niet zomaar met z’n tweeën kunnen doen. Een mogelijke manier om dit te doen is praten met bedrijven die soortgelijke impact maken, zoals Dopper of Seepje. Ook zullen we op zoek gaan naar andere experts op het gebied van branding. Willemijn Huisman heeft al een aantal experts doorgestuurd, die we zeker gaan benaderen.
Verder gaf Johan aan dat het voor ons behulpzaam zou kunnen zijn om ons aan te sluiten bij een incubator zoals Utrecht Inc. We hebben hier even naar gekeken, en zagen dat zij zich voornamelijk focussen op tech startups. We gaan dus nog even kijken of zij wat kunnen betekenen voor ons. Mocht dat niet zo zijn, dan vinden we het alsnog een goed idee om ons aan te sluiten bij een incubator. Hiervoor gaan we nog wat beter op zoek naar een incubator die echt goed is en bij ons past. Tijmen en ik hebben namelijk beiden bij de incubator Novel-T van de Universiteit Twente gewerkt voor meerdere jaren, dus de standaard vragen en inzichten begrijpen we wel.
Ook realiseer ik me nu dat B2B een interessante kans zou kunnen zijn voor ons. We gaan dus zeker op zoek naar partijen die mogelijk geïnteresseerd zijn in onze producten om met ze te praten. We verwachten dat zij wat andere wensen hebben dan consumenten, maar aangezien we bezig zijn met de ontwikkeling van de tweede versie van ons product, zouden we rekening kunnen houden met die wensen. Het is dus voor ons van belang met deze partijen in gesprek te gaan voordat ons product volledig is ontwikkeld.
Creative Playground: I discovered that there are a lot of sustainable platforms in Utrecht that work with volunteers such as Utrecht 4 Global Goals. We were advised to approach some of them in order to get an understanding of their methods for working with volunteers. Since there are various methods to working with volunteers, it’s important to find the one that suits LDD and The Creative Playground. Luckily, I received a lot of good references, such as Sesam Academie, where you can find expertise that can guide you with formulating these kinds of policies and methods for a foundation. An interesting point that was brought up was that, when working with volunteers sometimes people treat them as fragile, but they aren’t. Usually volunteers are motivated and have volunteered to offer their assistance and would like to use their time efficiently and accurately.
Another point was that in order to sustain the foundation it’s important for our foundation to clearly articulate and share our goals and vision so that all interested parties can be inspired and supportive long term.
Waar ga je direct mee aan de slag?
Savvy: We gaan direct aan de slag met onze branding. Willemijn heeft wat nuttige oefeningen doorgestuurd die we deze week al kunnen gaan doen. Verder gaan we na deze oefeningen de experts benaderen die ze heeft aangedragen. Ook gaan we direct de mogelijkheden binnen Utrecht Inc. checken en zoeken we alvast verder naar andere interessante incubators voor ons. Daarnaast ga ik ook binnenkort Jochanan contacteren of hij ons kan introduceren bij CWS om met hun in gesprek te gaan over mogelijke wensen van een B2B partij wat betreft onze producten.
De crowdfunding is voor nu nog niet relevant, en zullen we dus later pas mee aan de slag gaan.
Creative Playground: LDD would like to start with the suggested crowdfunding platform https://www.
Al met al kijken we terug op een zeer geslaagd consult. Op naar de volgende.
Wil jij ook impact maken voor of vanuit ons stadsie en heb je een complex, concreet en duidelijk vraagstuk? Lees hier hoe je je aanmeldt!
Impact030 consults zijn bijeenkomsten waar jij als sociaal ondernemer live persoonlijke support krijgt van diverse experts uit Utrecht om de impact van jouw initiatief te vergroten. Deze experts denken mee over de volgende stap van jouw sociale onderneming! Ze schetsen samen mogelijke oplossingsrichtingen voor jouw vraagstuk, vanuit hun eigen expertise.