In Utrecht houden een veelheid aan ondernemers zich bezig met de beweging naar een meer circulaire economie. In het kader van de Week van de Circulaire Economie waren we op bezoek bij Hanh van WAUWcloset en Lilian van The Groundbreakers om hun ideeën te horen over hoe de kledingketen meer circulair ontworpen kan worden.
Hanh (rechts op de foto) heeft een online ‘kleding lease platform’ waarmee kledingstukken op een duurzame manier gedeeld kunnen worden. Zo kunnen niet alleen consumenten maar ook bedrijven kleding kortdurend huren zonder deze te moeten kopen. Een stuk minder vervuilend dan het steeds kopen van nieuwe items. Haar belangrijkste missie is ervoor te zorgen dat het huren van kleding de eerste keus wordt van consumenten.
Hanh: “In de 10 jaar dat ik een textielgroothandel in de damesmode-industrie heb gehad, realiseerde ik mij steeds meer dat de modebranche na de olie-industrie de meest vervuilende branche ter wereld is. Waar bijna niemand bij stilstaat, is dat mondiaal 20% van de watervervuiling, 30% van het plastic in de oceaan en 8% van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de mode-industrie. Heel veel kleding (tot wel 70%) blijft ongedragen. Een kledingstuk wordt gemiddeld maar 7 keer gedragen en 95% van het textiel wat op de vuilnisbelt terecht komt had gerecycled kunnen worden. Dit alles bij elkaar heeft mij doen besluiten het roer om te gooien en in samenwerking met Bedrijfskledingwasserij Vendrig uit IJsselstein WAUWcloset te starten.”
The Groundbreakers creëert merkactivaties voor bedrijven die willen opvallen en tegelijkertijd een positieve impact willen maken. The Groundbreakers vindt het belangrijk om in hun producties de negatieve impact op milieu en maatschappij te minimaliseren. “Door gebruik te maken van duurzame materialen voor de ontwikkeling van onze decorstukken, onze CO2 uitstoot en plasticgebruik te minimaliseren en te investeren in duurzame innovatieprojecten.” Lilian (derde op de foto) geeft aan dat er in de marketing & event-branche vaak eenmalig kledingstukken aangekocht worden, die na gebruik liggen te verstoffen in de opslag. Dat moet anders vindt ze; en daar zet ze zich graag voor in. Zo hebben Hanh en Lilian elkaar gevonden in hun overtuiging dat de B2B kledingketen meer circulair gemaakt moet en kan worden.
Zij zijn daarmee onderdeel van een bredere beweging die in Utrecht – en wereldwijd – plaatsvindt op het gebied van de verduurzaming van de mode-industrie. We zijn op dit moment bezig met het opzetten van een evenement in Utrecht om verschillende branches die te maken hebben met eenmalig of kortdurend kledinggebruik te inspireren en activeren om meer circulair te worden op dit thema. Wil jij meedenken of mee-organiseren? Stuur dan een mail naar hallo@impact030.nl. We verwelkomen alle reacties!