Game for Goods – ontmoet de impactmakers

Laat je inspireren door de verhalen en expertise die gedeeld worden en blijf betrokken bij de dynamische impactgemeenschap in Utrecht. Duik in onze blog en ontdek wat jou kan helpen om je onderneming naar een hoger niveau te tillen!

Afgelopen maand vond de eerste editie van ‘Game for Goods’ plaats: 3 dagen lang kon je in Hoog Catherijne en op de Stadhuisbrug producten van Utrechtse impactondernemers winnen. Hoe kwam deze actie tot stand, en wat zijn de verhalen áchter de te winnen producten? We spreken een aantal ondernemers.

Game for Goods? Wat houdt het in?

Het aantal ondernemers dat werkt aan een eerlijke en duurzame toekomst groeit, maar toch zijn deze ondernemers ​nog niet voor iedereen zichtbaar. Om iedereen in Nederland kennis te laten maken met impactondernemingen hebben gemeenten Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag The Impact Days in het leven geroepen. Tijdens The Impact Days staan impactondernemers een aantal dagen per jaar in de spotlight door middel van activiteiten variërend van kortingsacties door sociaal ondernemers, inspirerende bijeenkomsten, winkel- en fietsroutes, bewuste markten en feestelijke concerten. Om gedurende het hele jaar aandacht te geven aan echte Utrechtse impactondernemers, wordt een aantal weekenden dit jaar ‘Game for Goods’ opgetuigd – een bijzondere XXL watergame waarin twee deelnemers tegen elkaar spelen om duurzame prijzen te winnen. Ontworpen en gehost door groen merkactivatiebureau The Groundbreakers. Check hun impressievideo van de actie onderaan het artikel.

*Op de foto van boven naar onder: een laptoptas van gerecyclede fietsbanden van Het Nieuwe Logisch, eerlijke chocoladerepen van Mesjokke, bijenwas lunchwikkel van BureauBewust, koekjes van Koekfabriek gebakken door bijzondere bakkers waar de arbeidsmarkt een afstand tot heeft, en een borrelplank van gered Utrechts hout van Noest.

Wie zijn de ondernemers achter de te winnen producten?

Impact030 licht een aantal impactmakers uit wiens producten te winnen waren tijdens de eerste editie van Game for Goods. We spraken met Robin van Noest, Ton van BureauBewust en Per van Mesjokke. Wat is hun verhaal? Voor welke uitdagingen staan zij op dit moment met hun onderneming? En, als zij zelf nou iets zouden mogen winnen, wat zou dat dan zijn?

BureauBewust

BureauBewust is een winkel & webwinkel voor particuliere en zakelijke klanten met uitsluitend eerlijke en duurzame producten. Ton en Betsie pionieren in 1993 op dit gebied. Zij wilden de bewuste keuzes die ze maakten in hun privé leven, doortrekken naar het werk wat ze doen. Begonnen als een milieuvriendelijke kantoorvakhandel, is hun assortiment inmiddels veel ruimer geworden en omvat het allerlei producten voor huis, tuin en cadeau. Twee van die producten vonden we terug in Game for Goods: herbruikbare lunchwikkels en sokken gemaakt van bamboetextiel. Om een zo duurzaam mogelijk assortiment samen te stellen, speurden Ton en Betsie vroeger beurzen af en legden ze contact met winkeliers in binnen- en buitenland die een soortgelijke missie hadden. Nu duurzaamheid de laatste jaren steeds meer in het publieke oog komt, verandert het speelveld snel. Ton en Betsie werken nu samen met vaste leveranciers, en bij het zoeken naar nieuwe producten vinden ze het belangrijk om altijd te checken hoe duurzaam die producenten daadwerkelijk zijn. De passie ligt nog steeds bij het maken van duurzame papierwaren; “kringlooppapier” noemt Ton ze het liefst. Wat Ton en Betsie zouden willen winnen voor Bureau Bewust? Daar weten ze zo 123 geen antwoord op. Er zijn echter genoeg uitdagingen met COVID en inflatie op de teller. Wellicht een ontmoeting met een grote partij die wel over zou willen stappen op kringlooppapier?

Noest

Noest geeft Utrechtse bomen een tweede leven. Stadsbomen die gekapt en vervolgens versnipperd zouden worden, tovert Robin om in bijzondere cadeau-artikelen. Zoals de borrelplanken en sleutelhangers die te winnen waren bij Game for Goods. Noest produceert lokaal, duurzaam én vertelt het verhaal van de boom. Op elk artikel staat de boomsoort, het plant-/kapjaar en de locatie van de boom vermeld. Robin heeft afgelopen jaar het bedrijf overgenomen van zijn neef Tom, die in 2014 begonnen is met Noest. Dat getuigt van een ondernemende insteek; hij besloot in no-time het houtbewerkingsvak te leren bij de Stadswerkplaats Utrecht. Na een periode van veel produceren en leren, is er nu ook ruimte gekomen voor het innoveren en eigen maken. Robin is bovendien meer vorm gaan geven aan een onderwerp waar zijn hart ligt: het samenwerken met sociale werkplaatsen. Op die manier creëert Noest meer betekenisgeving in het leven van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat Robin dan ook graag zou willen winnen? Een werkplek die eveneens een sociale werkplaats is. Wel zegt hij: “Ik heb nu een fantastische werkplek met mede-makers, die me ook een hoop hebben geleerd. Ik wil hier absoluut nog niet weg, maar een droom van mij is toch om op persoonlijk niveau samen te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En als ik nog iets zou mogen toevoegen, de droom van elke houtbewerker: een CNC Freesmachine waarmee ik ook grotere stukken stadshout kan bewerken.”

The Chocolate Explorers – Mesjokke

Mesjokke is het chocolademerk van Per en Luc, mannen met een passie voor smaak en duurzaamheid. Met hun overkoepelende bedrijf ‘The Chocolate Explorers’ werken ze met een variëteit aan bijzondere cacaobonen. Per maakt een vergelijking met wijnproductie: ‘ De smaak van cacaobonen kan heel erg verschillen afhankelijk van het land van herkomst, de bodemsoort en de manier waarop de cacao gefermenteerd wordt. Of het nou gaat om een druivenstruik of een cacaoboom, de omstandigheden waarin de boom of plant groeit hebben een grote invloed op de smaak’. De misstanden in de wereld van cacao en chocoladeproductie zijn inmiddels breed bekend; The Chocolate Explorers betalen een eerlijke prijs voor de cacaobonen en vechten voor transparantie in de gehele keten. In de 8 jaar waarin het bedrijf nu bestaat, is er een langzame maar stabiele groei te zien in het bewustzijn onder consumenten rondom eerlijke chocolade en cacao. Zo zien Per en Luc The Chocolate Explorers ook groeien. Behalve het produceren van bijzondere Mesjokke chocoladerepen, zijn zij nu ook aan het uitbreiden naar het maken van speciale private label chocolade voor bedrijven, en van chocoladepastilles die verwerkt kunnen gaan worden in de horeca. Mooie nieuwe uitdagingen! Als Per iets zou mogen winnen voor zijn onderneming? ‘We zoeken een gepassioneerde chocolademaker om zich aan te sluiten bij ons team!’

Mocht jij nou bij kunnen dragen aan het in vervulling laten gaan van één van de wensen van de impactondernemers.. doen! Neem contact op met hallo@impact030.nl

Check hier de vette video die The Groundbreakers maakte van de actie:

 

 

 

 

 

 

 

lees meer

Whitepaper van de Utrechtse Inclusiecoalitie: Kleur geven aan de initiatiefase
Balanceren tussen sociale en commerciële doelstellingen – TSBO Onderzoeksuitkomsten
‘Wat is je verdienmodel?’ – Het impactconsult met FORKEEPS